Obsesia din farfurie

Fiicei mele îi e teamă de alimentele nesănătoase. Nu știu cum a început totul, cert e că de câțiva ani nu pune gura decât pe produse de care este sigură că sunt sănătoase. Am observat că frica aceasta de E-uri poate duce cu ușurință la înfometare. Pur și simplu refuză mâncarea dacă nu e sigură de proveniența ei. La fiica mea, aceată teamă nu are nicio legătură cu frica de îngrășare, ci numai cu aceea de a mânca alimente nesănătoase. Am aflat de curând că această frică are și-o denumire: ortorexie. Această tulburare alimentară nu se referă la cantitatea alimentelor ci numai la calitatea lor. Am observat că există din ce în ce mai multe persoane care se comportă la fel ca fiica mea, dar din păcate și mai mulți care încă nu cunosc regulile de bază ale unui stil alimentar sănătos. Aflându-se în fața unei plaje imense de produse alimentare, mulți nu știu ce să aleagă ca să le fie benefic pentru sănătate. 
Alimentația nesănătoasă este deja cunoscută pentru consecințele grave pe care le aduce asupra calității și duratei vieții. Anual, la nivel global, sunt 14 milioane de decese cauzate de o alimentație incorectă și dezechilibrată. Astăzi, mai mult ca oricând, alimentația sănătoasă este o provocare pentru noi toți. Este posibil, însă, ca preocuparea pentru o alimentație corectă, sănătoasă, să se transforme în obsesie? 
Specialiștii recunosc că această teamă de alimente nesănătoase afectează mai ales femeile anxioase, care devin cu ușurință obsedate de calitatea alimentelor - acestea nu mai au nicio plăcere în a mânca, singura lor preocupare fiind alimentația pură, corectă, naturală. Fiica mea caută ore întregi prin magazine alimentele ideale, ceea ce este foarte obositor, complicat, adeseam imposibil. Studiază cu atenție toate etichetele alimentelor pentru a ,,vâna” aditivii, conservanții, coloranții, grăsimile ascunse și alte produse chimice. De aceea, dacă nu găsește produsele căutate, ajunge deseori să se înfometeze. Numai gândul de a mânca ceva nesănătos o îngrozește.
A fost foarte greu s-o convingem că exagerează, că trebuie să recunoască că e bolnavă și să încerce să se trateze, cumva, deși, încă nu există niciun remediu pentru această boală.
A reușit totuși, cu ajutorul nostru și al prietenilor, să depășească această etapă. Ea este o persoană foarte sociabilă și această boală o făcuse să se depărteze de prieteni, să refuze să ia masa în oraș, etc. Încet, încet a reușit să-și domine demonii alimentari și, deși nu cred c-am s-o văd prea curând cu o pizza în față, face abstracție de colegii care se înfruptă cu plăcere din ea, mâncându-și liniștită sălățica de legume, fără sosuri sau alte chestii ,,nocive” cum le denumește ea. Acum stă la masă, #fărăfrică de alimentele nesănătoase, pentru că nimeni n-o poate convinge să mănânce ce nu vrea. Știe că este foarte important să cunoști grupurile de produse care formează piramida alimentară și știe și în ce proporții trebuie consumate pentru ca alimentația să fie cu adevărat sănătoasă. 
Dacă și tu ai trecut cu bine peste un moment dificil în viață și vrei să-l și împărtășești celorlalți, o poți face pe site-ul http://www.prajiturifarafrica.ro iar Dr. Oetker va dona câte un euro către SOS Satele Copiilor pentru fiecare poveste #farafrica înscrisă. Donația va merge către divizia Mama SOS - care oferă copiilor vulnerabili care au pierdut spijinul familiei biologice, o a doua șansă de a crește alături de o familie iubitoare.
Eu i-am ajutat deja înscriidu-mi povestea, încă o mai poți face și tu!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog